Velkommen

til Bippers nyhetsblogg. Ikke glem å melde deg på nyhetsbrevet vårt for å bli holdt oppdatert :-)

Nyhetsbrev

Møt oss på Facebook

BipperSilje på Twitter

Follow BipperSilje on Twitter
onsdag 15. juni 2011
Bruker mobilen: (F.v) Eli Bergsmark, Merete Bøe Tjøm, Kristina Skarsgaard, Marie Løken og Helene Olerud.

Å gå alene på nattestid kan være en skremmende opplevelse for kvinner. Bipper har snakket med fem jenter om hva de gjør for å føle seg tryggere i utrygge situasjoner.
- Det verste er å gå hjem i to, tre tiden på natten, etter man har vært på byen eller hos venner. Det syns jeg er litt skummelt, sier Merete Bøe Tjøm.
Hun og fire venninner fra Norges Handelshøyskole har tatt seg en pause fra eksamenslesingen for å spise lunsj og slå av en prat. Jentegjengen er enig om at det noen ganger kan føles ubehagelig å gå alene på kveldstid.
- Man både hører og leser historier om overfall, og byen har mange små gater og smug som ikke alltid er like bra opplyst. Da kan man fort bli skvetten, mener Merete. 
- Later som jeg prater
Jentene har flere metoder for å føle seg tryggere, og de fleste bruker mobilen aktivt.
- Dersom jeg blir bekymret pleier jeg å late som jeg snakker i telefonen, og passer på å ha nummeret til mamma eller kjæresten min klart på skjermen, forklarer Kristina Skarsgaard. 
- Jeg gjør også det noen ganger. Hvis noen kommer mot meg, da tar jeg opp mobilen og kakler i vei. Jeg sier veldig høyt nøyaktig hvor jeg er, slik at alle rundt meg hører det, og så later som om jeg skravler med en veldig spennende person, og utbryter: ”Nei, er det sant?!”, forteller Eli Bergsmark og ler. 
Marie Løken er også en av dem som prater med seg selv i mobilen, men det kommer an på situasjonen.
- Det avhenger litt av tiden på døgnet, og hvordan formen er. Man blir dessverre mindre bekymret hvis man har tatt seg en øl, sier hun og smiler lurt.   
- Vet noen hvor jeg er?
Flere av jentene gjør også avtaler med venninner for å føle seg tryggere.
- For meg hjelper det at noen vet hvor jeg er, og at de vet når jeg burde være hjemme. Når jeg har vært på besøk hos venner, avtaler vi at jeg må sende melding med en gang jeg har kommet hjem, sier Merete.
- Jeg også! Jeg pleier til og med å si fra til samboerne mine hvis jeg går ned i vaskekjelleren, humrer Kristina.
Tar forhåndsregler
- Hvorfor tror dere jenter gjør dette?
- Man leser om overfall i avisa, og man hører historier fra venner og bekjente om situasjoner som har gått skikkelig galt. Da er det ikke rart at man blir bekymret, sier Kristina.
- Ja, og dersom noen hadde forsøkt å overfalle meg hadde nok utfallet vært dårlig for min egen del. Jeg har ikke nok fysisk styrke til å holde tilbake en voksen person. Derfor prøver jeg å ta noen forhåndsregler, forklarer Merete.
Helene Olerud er ikke så bekymret som venninnene sine, men hun prøver likevel å være litt forsiktig.
- Det var en mann som fulgte etter meg i utlandet, men her i Bergen er jeg ikke så redd. Likevel går jeg ikke gjennom dårlige strøk på kveldstid, det er en unødvendig risiko, sier hun.
Alarmen går
Marie er den eneste av jentene som har skaffet seg voldtektsalarm.
- Problemet er at den lett å utløse ved uhell når den ligger i veska. Det har skjedd en gang i forelesning og er ganske flaut, derfor har jeg faktisk sluttet å bruke den, forteller hun.
- Jeg kunne gjerne hatt en slik alarm. Det å prate med seg selv i telefonen hele veien hjem krever en del innsats, og da er det enklere med en alarm du bare kan skru på når du trenger det, synes Eli.
Helene har en helt spesiell metode for å føle seg tryggere.
- Trikset mitt er å være på nachspiel helt til klokken 10 om morgenen.  Da møter man bare vanlige folk som skal på jobb når man går hjem, sier en spøkefull Helene. 
Bipper har nå lansert en gratis trygghetsalarm for kvinner som føler seg utrygge. Alarmen kan lastes ned som app til Android-telefonen din. Send en tekstmelding med kodeord ”bSafe” til 2077, og du vil motta en link til nedlastingen på din mobil.

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails