Velkommen

til Bippers nyhetsblogg. Ikke glem å melde deg på nyhetsbrevet vårt for å bli holdt oppdatert :-)

Nyhetsbrev

Møt oss på Facebook

BipperSilje på Twitter

Follow BipperSilje on Twitter
onsdag 15. juni 2011

Slik kom jeg i gang med min første Android-telefon.
Som journalistikkstudent og nyansatt i Bipper, var mitt første oppdrag å teste bSafe, Bippers trygghetsalarm-app til Android-telefoner. Jeg var mildt sagt nervøs. Jeg vet ingenting om teknologi, og jeg blir bekymret når jeg må hanskes med det. Jeg er redd for å ødelegge noe, gjøre en feil, trykke på en knapp som gjør mitt verste mareritt virkelig: Skjermen blir svart, og alt blir slettet. Man kan få svettetokter av mindre.
Jeg har alltid brukt mobilen til å ringe, sende meldinger og som vekkerklokke. Dette har jeg gjort helt siden jeg fikk min første Motorola-murstein for ti år siden, og systemet har fungert svært bra. Jeg og mine mobiler har hatt et gjensidig tillitsforhold, hvor jeg har gitt mobilene respekt og avstand, og de har gitt meg ringetid og lys skjerm.
Derfor ble jeg skeptisk når jeg skulle laste ned min første app på min første Android-mobil. Begrepene var ukjente, og det virket som en komplisert prosess. Jeg var ikke en gang klar over at mobilen jeg hadde brukt i et halvt år var en Android-mobil. Svetten samlet seg på overleppa, og jeg tok bekymringene på forskudd, selv om min mor ved flere anledninger har bedt meg om å ikke gjøre akkurat det.

Jeg begynte jeg med begynnelsen: Å finne ut hva app og Android egentlig betyr.
App: En app, eller en applikasjon, er en programvare du laster ned til mobilen. Denne programvaren kan enten knytte seg opp til de funksjonenen du har på mobilen, som blant annet telefonlister og kamera, eller så kan appen være helt uavhengig av dette, og være et spill som for eksempel "Angry Birds". 
Android: En Android-telefon er en mobil som innehar operativsystemet til Google, i motsetning til iPhone som har operativsystemet til Apple. En Android-mobil gjør det mulig å laste ned ulike applikasjoner.
Med nyfunnet kunnskap skulle jeg nå laste ned trygghetsalarm-appen bSafe. Som en moderne Leif Eriksen skulle jeg ut på min egen oppdagelsesferd i ukjent teknologisk farvann.
Slik lastet jeg ned bSafe:
Steg 1: Først sendte jeg tekstmelding til 2077 med kodeord ”bSafe”, og fikk en melding tilbake med en link.
Steg 2: Jeg trykket på linken, og kom til en side hvor jeg fikk tilbud om å laste ned bSafe. Jeg trykket på "Installer Gratis".   
Steg 3: Deretter godtok jeg betingelsen om at Bipper kan ringe og sende tekstmelding til mine valgte kontakter hvis jeg trykker på alarmknappen.
Steg 4: Så skulle jeg lage min egen bSafe-profil. Det var enkelt: Jeg la bare inn navnet, e-postadressen og mobilnummeret mitt.
Steg 5: Helt til slutt skulle jeg velge hvilke kontakter jeg ville gi beskjed hvis trygghetsalarmen ble aktivert. Jeg valgte kontaktene direkte fra min personlige kontaktliste på telefonen. Samboeren ble min hovedkontakt, Primary Guardian. Han vil både bli oppringt og få tekstmelding med link til min posisjon via GPS dersom jeg trykker på trygghetsalarmen. Mamma og venninnegjengen ble mine andre kontakter, Other Contacts. Disse vil motta tekstmelding med link til min posisjon via GPS dersom jeg trykker på alarmknappen.
Resultatet
Suksess! Å laste ned og bruke Bipper bSafe tok bare et par minutter, og det var innmari enkelt. Selv om jeg ikke har peiling på teknologi, gikk det kjapt og lett. Jeg føler meg mye tryggere på at jeg kan bruke mobilen til mer enn vekkerklokke fra nå av.
En helt ny verden av muligheter har åpnet seg for meg, og jeg kan ikke vente med å laste ned min neste app. Den må bli en reiseapp med guide over Spania til jenteturen i sommer. Der kan jeg nok også få god bruk for bSafe-appen.

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails