Velkommen

til Bippers nyhetsblogg. Ikke glem å melde deg på nyhetsbrevet vårt for å bli holdt oppdatert :-)

Nyhetsbrev

Møt oss på Facebook

BipperSilje på Twitter

Follow BipperSilje on Twitter
torsdag 16. september 2010
Kommende Bipper-barn kvelden testingen startet. 

I juni fikk et utvalg familie anledning til å teste Bipper. De siste månedene har vi hatt kontinuerlig dialog, og det har kommet nyttige innspill vedrørende alt fra brukervennlighet til design – tips som har hjulpet oss å perfeksjonere løsningen.

Venill er en av mødrene som har fått teste Bipper. Hun har to Bipper-barn, Elias på ti år og Ynvar på seks år, og vi fikk ta en prat med henne om hvordan hun og familien opplever å bruke Bipper.

- Elias fikk mobil fordi det var viktig å kunne få tak i han når han løp "over alle hauger". Det har vært godt å vite at han har telefon og lett kan nå oss om det er noe, forteller Venill. 

Planen var egentlig at Yngvar skulle få mobil når han blir like gammel, men da tilbudet om å teste Bipper kom var det en fin anledning til å introdusere han for mobiltelefonen i trygge rammer, sier hun videre. 

Familien begynte å bruke Bipper da de skulle på sommerferie til Danmark, og så på dette som en god mulighet til å teste ut funksjonene. 

- Vi forklarte guttene kort om Bipper. Hva det var og at vi som foreldre måtte legge kontaktene de ønsket å ha på mobilen sin fra en nettside. Når vi hadde gjort oss litt kjent med løsningen var det utrolig enkelt, og når kontaktene først var lagt inn var det lite jobb videre, sier Venill.

Tryggere med trygghetsalarm
Av Bippers ulike funksjoner uthever Venill trygghetsalarmen spesielt: 

- Jeg har snakket mye med guttene mine tidligere om hva de skal gjøre dersom de trenger hjelp i ulike situasjoner, og vi hadde allerede lagt en plan for Danmarksferien og Legoland. Som hva de skal gjøre om de blir borte fra oss, hvem de skal snakke til, at de aldri skal forlate stedet de mistet oss alene og lignende. Det var veldig greit å forklare dem Bippers trygghetsalarm, og vi snakket om hvilke personer som skulle være registrert på den dersom de trengte hjelp. Vi forklarte guttene at dette er en alarm som kun må brukes hvis de virkelig trenger hjelp, men også at den kunne brukes i situasjoner der de er redd, har gått seg bort eller slått seg.

Venill opplevde heldigvis ikke at det var bruk for trygghetsalarmen på alvor, men begge guttene fikk teste den hver sin gang. Hun føler trygghet i å vite at barna har alarmen, spesielt når de er på ferier eller i store og uoversiktelige områder.

Å vokse med Bipper
Barna har tydelig forskjellig behov når det kommer til mobilbruk. Yngstemann har den bare med seg når det er noe spesielt han skal, og foreldrene ønsker at han skal ha den med seg. De har derfor bare lagt inn nærmeste familie på kontaktlisten. Elias har den derimot alltid med seg, og det er i tillegg til familie lagt inn noen venner på begrenset kontaktlisten. 

Venill påpeker at det er viktig som forelder å ha oversikt over mobilbruken, men også at dette skal være et samarbeid med barna. Hun forteller at de har snakker med Elias om at han skal få lov til å ta del i Bipper, og bli kjent med hvordan alt fungerer: 

- Vi vil fokusere litt på at dette også blir hans side, men at vi kan hjelpe til om det skulle være noe. Vi har også sagt til han at vi aldri vil sjekke ut hvor han befinner seg, med mindre det er noe som er galt, eller han selv vil ha hjelp. Han gleder seg nå til å kunne ta litt av styringen selv.

Også for mor
Venill avslutter med en historie som vekker smil hos Team Bipper:
Sånn helt til slutt kan jeg jo nevne at jeg veldig gjerne skulle hatt en telefon med Bipper selv. Jeg er veldig glad i å jogge, og all treningen min foregår stort sett ute etter at mine tre barn har lagt seg. Jeg er ikke alltid flink å gi beskjed hvor jeg legger ut på tur, så da har det vært utrolig greit å ha med seg en av guttene sin mobil med Bipper, på tur. Da har jeg musikk i ørene og trygghetsalarm i lommen, og det føles utrolig mye bedre. Telefonen har også vært med meg dersom jeg har vært ute på byen en sen kveld eller andre steder alene der jeg føler meg utrygg. Så i vår familie er Bipper i bruk både for mor og barn!


0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails